Udział technologii w zwiększaniu bezpieczeństwa transportu drogowego
Jak wynika ze statystyk Głównego Urzędu Statystycznego dotyczących wypadków drogowych z udziałem kierowców, jedną z ich głównych przyczyn, obok niedostosowania prędkości do warunków atmosferycznych jest zmęczenie lub zaśnięcie kierującego pojazdem1. Istnieją aplikacje służące kontroli przebiegu transportu, których głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Jedną z nich jest system wykrywania senności kierowcy, który informuje o zmęczeniu kierującego pojazdem, nie dopuszczając do spowodowania tragedii na drodze. Komisja Europejska w 2001 roku opracowała projekt AWAKE – System of effective Assessment of driver vigilance and Warning According to traffic risk estimation2 (system skutecznej oceny czujności kierowcy i ostrzeżenie zgodnie z oszacowaniem ryzyka związanego z ruchem), który będzie ostrzegał kierowcę, gdy jego czujność nie będzie zgodna z bezpieczną obsługą pojazdu. Projekt zakładał opracowanie niezawodnego, dyskretnego systemu wykrywającego w czasie rzeczywistym niezdolność kierującego pojazdem do dalszej jazdy, który będzie zwiększał bezpieczeństwo na drogach.
Prowadzony obecnie przez system monitorowania i informacji projekt w zakresie badań i innowacji w dziedzinie transportu (dalej: TRIMIS) nosi nazwę OCEAN123. Jest to założenie Komisji Europejskiej w ramach strategii Europa 2020, program Horyzont 2020 w zakresie badań naukowych i innowacji.
OCEAN12 jest ukierunkowany na inteligentną mobilność oraz system budzenia i czujności. Projekt przewiduje możliwość prowadzenia pojazdów z napędem autonomicznym za pomocą technologii FDSOI. Jednym z uczestników tego prestiżowego, europejskiego projektu, którego zadaniem jest produkcja prototypów układu scalonego, będącego częścią technologii wykorzystywanej w nowoczesnych pojazdach autonomicznych i systemie budzenia, jest Wydział Elektroniki i Techniki Informacyjnej Politechniki Warszawskiej.
1 Raport Komendy Głównej Policji, Wypadki drogowe w Polsce w 2018 roku, Warszawa 2019 r.
2 Projekt AWAKE System for effective Assessment of driver vigilance and Warning According to traffic risk Estimation, project realizowany od września 2001 do września 2004, wydany przez Komisję Europejską. Pełna wersja na stronie: https://trimis.ec.europa.eu/project/system-effective-assessment-driver-vigilance-and-warning-according-traffic-risk-estimation.
3 Projekt OCEAN12 Opportunity to Carry European Autonomous driving further with FDSOI technology up to 12 nm node, projekt realizowany od kwietnia 2018 do grudnia 2021, wydany przez Komisję Europejską w ramach Programu Ramowego Horizon 2020.